Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Jak przygotować się na ciążę

Myślisz o urodzeniu dziecka, ale nie bardzo wiesz jak przygotować się na ciążę, aby maluszek miał idealne warunki poczęcia i rozwoju? Nie martw się! Nigdy nie jest za późno na pozytywne, zdrowe zmiany w stylu życia, które przygotują Cię do urodzenia zdrowego maluszka.

Odwiedź lekarza rodzinnego

Zanim przystąpicie do planów powiększania rodziny, warto skonsultować się z lekarzem, wykonać wszystkie podstawowe badania, ocenić swój ogólny stan zdrowia. Warto wziąć pod lupę swoją historię chorób, szczególnie te przewlekłe, jak cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi, choroby tarczycy i im podobne, wymagają bowiem odpowiedniego ustabilizowania. Warto przejrzeć swoje szczepienia, uzupełnić te z nich, które mogą być niezwykle pomocne podczas ciąży np. te przeciwko ospie wietrznej czy różyczce. Dobrze byłoby odwiedzić również dentystę – w czasie ciąży zęby mają tendencję do sprawiania kłopotów, a wielu zabiegów nie można wówczas przeprowadzić. Wyślij również przyszłego tatę na podstawowe badania do lekarza.

Zweryfikuj swoją dietę

Nie chodzi o drastyczne zmiany, wprowadzanie reżimu czy zajadanie się samą sałatą! Niedowaga jak i nadwaga (dotyczące obojga przyszłych rodziców) są częstą przyczyną problemów z zajściem w ciążę, a także mogą powodować późniejsze komplikacje zdrowotne w czasie ciąży. Warto zatem zacząć po prostu zdrowo się odżywiać – jeść dużo warzyw, owoców, chudych białek, produktów pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczy, pić dużo wody... Zrównoważona dieta pozwala zapobiec licznym chorobom, dostarcza optymalną ilość składników odżywczych i pomaga uzyskać oraz utrzymać zdrową masę ciała. Pamiętaj o tym, aby unikać cukrów, przetworzonej żywności, ogranicz rafinowane ziarna, zawsze pamiętaj o pożywnym śniadaniu i złotej zasadzie „lepiej mniej a częściej".

Zacznij zażywać multiwitaminy prenatalne

Przygotowując się do ciąży nie możesz zapomnieć o uzupełnianiu niezbędnych dla tego okresu witamin i minerałów. Pomimo że większość z nich z łatwością pozyskać można z pożywienia, niestety obecnie pokarmy są znacznie uboższe w wartości odżywcze niż kiedyś, dlatego warto uzupełnić je dodatkowymi porcjami kwasu foliowego, żelaza, magnezu, witaminy A, witaminy C i innych. Pomogą one zapobiec wielu wadom wrodzonym maluszka, a przyszłej mamie pomogą zachować zdrowie przez cały okres ciąży. Przyszli tatusiowie, również powinni dostarczyć sobie   dużo kwasu foliowego, cynku i witaminy C – składniki te są niezbędne dla optymalnej produkcji i jakości nasienia.

Zapomnij o paleniu i alkoholu

Nie ma bezpiecznego poziomu stosowania powyższych używek jeżeli starasz się o dziecko. Obniżają one odporność, zmniejszają szanse na poczęcie i źle wpływają na nienarodzone dziecko. Mężczyźni, którzy nie stronią od alkoholu, palą itp. mają zmniejszoną objętość nasienia, mniejszą ilość plemników, które są gorszej jakości. Na szczęście większość skutków nałogów można zniwelować, dlatego czas planowania powiększenia rodziny warto wykorzystać na ich porzucenie.

Zacznij się więcej ruszać

Jeżeli do tej pory prowadziliście dosyć leniwy tryb życia - siedząca praca, odpoczynek na kanapie przed telewizorem – czas zacząć żyć aktywnie. Nie chodzi o codzienne bieganie na siłownię czy 50 km na rowerze, ale chociażby 30-60 minut spaceru każdego dnia.

Dzięki spacerom, szczególnie w okresie dużego nasłonecznienia, otrzymasz odpowiednią dawkę witaminy D i pozytywne endorfiny. Warto pamiętać o suplementacji tej witaminy podczas złej pogody. Lepsza forma i czas spędzony razem z pewnością nie zaszkodzą planowanemu maluszkowi.

 Jeżeli wolisz wybierz ulubiony sport, zapisz się na zajęcia fitness lub biegajcie razem. Aktywność fizyczna bardzo sprzyja płodności, utrzymaniu zdrowia, prawidłowej wagi i dobrego samopoczucia. Wiele rodzajów ćwiczeń i aktywności możesz kontynuować w ciąży, dlatego warto załapać bakcyla miłości do ruchu jeszcze przed ciążą, a będzie łatwiej!

Zacznij zwracać uwagę na to co spożywasz

Nie chodzi tutaj jedynie o produkty spożywcze, które przy zdrowej diecie siłą rzeczy mamy pod kontrolą (czytamy etykiety), ale o leki, produkty ziołowe itp. Czas sprawdzić, co w zasadzie zawierają zajadane niczym cukierki, tabletki przeciwbólowe, stosowany niemal na co dzień lek na zaparcia czy lek na alergię. Warto skonsultować z lekarzem ich zawartość i ewentualną szkodliwość przy próbach poczęciach dziecka, a później w ciąży. 

Ogranicz kofeinę

Nadmiar kofeiny może powodować problemy z płodnością.  Maksymalna dozwolona dawka to 300 mg, niemniej lepiej zminimalizować jej ilość całkowicie, wówczas ograniczysz również ryzyko poronienia, przedwczesny poród, a nawet niską wagę urodzeniową dziecka – umiar to klucz do sukcesu!

Opanuj stres

Nadmiernie stresujący tryb życia, niezwykle utrudnia poczęcie, a do tego sprawia, że tracisz ochotę na cokolwiek. Postaraj się ograniczać stresogenne sytuacje, postaw na relaks, medytację, jogę. Zdrowie psychiczne jest równie ważne jak psychiczne.

Trochę luzu dla przyszłego taty

Mężczyźni, którzy noszą luźne bokserki, mają niższą temperaturę moszny (a tym samym bardziej przyjazne środowisko dla plemników) w przeciwieństwie do tych którzy noszą majtki. Warto zachęcać przyszłego tatę również do noszenia luźniejszych w kroku spodni, trzymania laptopa na biurku a nie na kolanach czy ograniczenie długich kursów na rowerze (nie więcej niż 1-2 godziny, 6 dni w tygodniu) – przynajmniej na czas starań o dzidziusia...

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Alfabet skrótów z USG ciąży

Co znaczą poszczególne skróty USG?

czytaj więcej >>

9 faktów i mitów na temat ciąży

Przedstawiamy dziewięć najczęściej pojawiających się twierdzeń, z którymi musi się zmierzyć przyszła mama.

czytaj więcej >>

Cudowny okres ciąży, czy aby na pewno?

Czy po zajściu w ciążę coś się zmienia? Prawda jest taka, że zmienia się wszystko i nic.

czytaj więcej >>