Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Ciąża a odchudzanie

Anna Pasternak-Winiarska

11.03.2016 r.

Czy można odchudzać się w ciąży? Żeby uzyskać odpowiedź na to pytanie najpierw należy dowiedzieć się co nieco o samej sobie.  Na co powinna zwrócić uwagę kobieta w ciąży zanim zdecyduje się na dietę? 

Dlaczego chcę się odchudzić?

Jeśli chcesz się pozbyć nadmiaru tkani tłuszczowej, racjonalna zmiana sposobu odżywiania jest doskonałym pomysłem. Należy jednak pamiętać, że podczas ciąży kobieca figura zdecydowanie nabiera krągłości, a nawet najbardziej rygorystyczna dieta tego nie zmieni. Więc jeśli rzeczywiście zawartość tkanki tłuszczowej jest u Ciebie zbyt wysoka i chcesz poprawić swój sposób żywienia to stan ciąży w niczym nie przeszkodzi. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku kobiety ciężarnej wszelkie modyfikacje sposobu żywienia należy przeprowadzać z zachowaniem szczególnej rozwagi, najlepiej pod okiem ginekologa i dietetyka.

Paradoksalnie, w trakcie pierwszego trymestru ciąży zapotrzebowanie na energię praktycznie nie wzrasta, w przeciwieństwie do zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne. Dlatego właśnie jest to bardzo ważny okres, gdyż aby prawidłowo zbilansować dietę przyszłej mamy należy dbać o to, żeby jej jadłospis  był bogaty w produkty jak najbardziej wartościowe.

Drugi i trzeci trymestr ciąży wiąże się z nieco większym zapotrzebowaniem na energię, jednak mimo to zapotrzebowanie na inne składniki odżywcze jest na tyle duże, że przyszła mama nadal powinna szczególnie dbać o to, aby jej posiłki były jak najbardziej wartościowe.

Aby mówić o prawidłowym żywieniu podczas ciąży należy zadbać o to, aby w codziennym menu było jak najwięcej warzyw, owoców, różnego rodzaju kasz… Na temat odżywiania podczas ciąży można mówić i pisać wiele, dlatego już teraz odsyłam do Szkoły Żywienia Świadomych Rodziców.

Dieta odchudzająca przyszłej mamy nie może mieć deficytów energetycznych, aby zapewnić dziecku zdrowy rozwój. Ale jak pozbyć się nadmiaru tłuszczu bez deficytów energetycznych? W tym celu należy udać się do dietetyka, który ustali ile kalorii rzeczywiście powinna zawierać taka dieta. Następnym krokiem jest analiza dotychczasowego sposobu żywienia, aby sprawdzić czy aktualny sposób żywienia jest adekwatny do rzeczywistego zapotrzebowania. Kolejnym etapem jest dobranie składu diety tak, aby dostarczył wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Zanim umówisz się na wizytę, sprawdź czy Twój specjalista jest dyplomowanym dietetykiem, gdyż żywienie w ciąży powinno być kontrolowane przez osobę rzeczywiście kompetentną.

Wybór odpowiednich produktów z łatwością pozwoli zmniejszyć zawartość tkanki tłuszczowej. Dodatkowym czynnikiem, który doskonale pomaga modyfikować skład ciała jest aktywność fizyczna. I tutaj często pojawia się kolejny dylemat.

Czy mogę być aktywna fizycznie w czasie ciąży?

Gdy dieta ciężarnej, która chce się pozbyć nadmiaru tkanki tłuszczowej, jest już zasobna w odpowiednią ilość energii i składników odżywczych, kolejnym ważnym elementem będzie aktywność fizyczna. Jak ona powinna wyglądać? Jeśli Twoja ciąża przebiega prawidłowo warto pozostać aktywnym. Jednak z pewnością nie warto porywać się na dyscypliny sportu, których wykonywania nie podjęłabyś się przed ciążą. Pamiętaj, że w miarę upływu czasu i wzrostu maleństwa będzie Ci coraz trudniej  wykonywać pewne czynności, jednak mimo to nie rezygnuj np. ze spacerów czy pływania. Dlaczego to jest takie ważne? Regularna aktywność fizyczna niesie ze sobą wiele dobrego. Z punktu widzenia przyszłej mamy najważniejszymi dobrodziejstwami są:

  • wzmocnienie ogólnej sprawności organizmu, co niewątpliwe przyda się podczas porodu
  • korzystny wpływ na psychikę ciężarnej (również po porodzie)
  • prewencja nietrzymania moczu[1]
  • prewencja chorób cywilizacyjnych (np. chorób układu krążenia)
  • pomoc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała

Dodatkowo regularna aktywność fizyczna niesie ze sobą dużo dobrego dla dziecka, np.:

  • stabilizację masy ciała
  • zwiększenie tolerancji stresu
  • większą dojrzałość neurobehawioralną [2]

Na zakończenie dodam, że zarówno zbilansowana dieta, jak i aktywność fizyczna to doskonała inwestycja w zdrowie swoje i swojego dziecka. Jednak trzeba pamiętać o tym, aby jadłospis był odpowiednio zbilansowany a aktywność fizyczna dopasowana do możliwości przyszłej mamy. Dlatego też pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej podczas ciąży jest dobry pomysłem, pod warunkiem, że menu ciężarnej będzie monitorowane przez profesjonalistę w dziedzinie żywienia, czyli dietetyka. Dobre zmiany to tylko te rozsądne.

Piśmiennictwo:

[1]         J. G. Nascimento, Simony L.; Surita, Fernanda G.; Cecatti, “Physical exercise during pregnancy: a systematic review,” Curr. Opin. Obstet. Gynecol., vol. 24, no. 6, pp. 387–394, 2012.
[2]         K. Melzer, Y. Schutz, M. Boulvain, and B. Kayser, “Physical activity and pregnancy: cardiovascular adaptations, recommendations and pregnancy outcomes.,” Sports Med., vol. 40, no. 6, pp. 493–507, Jun. 2010.


Anna Pasternak-Winiarska – dietetyk z zawodu i z powołania, na co dzień szczęśliwa mama. Jest twórcą autorskich warsztatów żywieniowych „Szkoła Żywienia Świadomych Rodziców". Autorka bloga: szkolazywienia.blogspot.com

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Alfabet skrótów z USG ciąży

Co znaczą poszczególne skróty USG?

czytaj więcej >>

9 faktów i mitów na temat ciąży

Przedstawiamy dziewięć najczęściej pojawiających się twierdzeń, z którymi musi się zmierzyć przyszła mama.

czytaj więcej >>

Cudowny okres ciąży, czy aby na pewno?

Czy po zajściu w ciążę coś się zmienia? Prawda jest taka, że zmienia się wszystko i nic.

czytaj więcej >>