Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

9 faktów i mitów na temat ciąży

09.02.2017 r.

Będąc w ciąży wielokrotnie słyszymy od babci, koleżanki czy sąsiadki różnorodne opinie na temat naszego błogosławionego stanu. Również internet i fora internetowe bombardują nas ogromem informacji. Nie zawsze mamy jednak pewność, czy zasłyszane uwagi są prawdziwe.

Przedstawiamy dziewięć najczęściej pojawiających się twierdzeń, z którymi musi się zmierzyć przyszła mama.

1. Ciąża trwa dokładnie 9 miesięcy – 40 tygodni

Nie do końca. Długość okresu ciąży może się różnić się aż o 5 tygodni. Oczywiście pomijając przypadki związane z wcześniejszym porodem. Obliczenie dokładnego terminu narodzin potomka bywa trudne (szczególnie na początku) i jest odmienne w zależności od przyjętej metody wyliczeń. Prawidłowy czas trwania ciąży wynosi średnio od 38 do 42 tygodni, czyli ok. 280 dni (+/- 20 dni). 

2. Lampka wina ci nie zaszkodzi

Zdania są podzielone. Z jednej strony słyszymy, że alkohol to trucizna, z drugiej, że małe ilości są w porządku. Niektórzy lekarze dają swoim pacjentkom zielone światło i przyznają, że symboliczne ilości np. wina, nie zaszkodzą mamie i maluchowi. Jednak wielu specjalistów wręcz przeciwnie namawia do abstynencji przekonując, że nawet niewielka ilość trunku może spowodować zaburzenia rozwoju dziecka.

Faktem jest, że pół godziny po spożyciu alkoholu przez ciężarną jego stężenie we krwi dziecka jest takie samo jak we krwi matki. Nie wiemy też jaką dawkę alkoholu, można uznać za bezpieczną dla nienarodzonego dziecka. Jedna lampka może prowadzić do kolejnej, dlatego alkohol i ciąża nie powinny iść ze sobą w parze. Aby nie mieć do siebie żalu, lepiej odmówić i nie ryzykować zdrowia naszego nienarodzonego dziecka.

3. Zapomnij o seksie

Bzdura. Seks w ciąży jest możliwy i potrzebny. Są oczywiście pewne wyjątki: np. jeśli łożysko jest nieprawidłowo ułożone lub jeśli występuje ryzyko przedwczesnego porodu.

Jak to wygląda w praktyce. W pierwszym trymestrze narządy płciowe stają się mocniej ukrwione, dzięki czemu możemy odczuwać większą rozkosz niż dotychczas. Niestety w tym okresie mogą występować też poranne mdłości, senność i nadwrażliwość piersi, więc ochota na seks może być mniejsza. W drugim trymestrze większość dolegliwości ustaje i zwiększa się też libido. Przy prawidłowo przebiegającej ciąży lekarze zazwyczaj nie zabraniają seksu nawet w samej końcówce trzeciego trymestru. Przeciwnie, przed rozwiązaniem warto podtrzymać aktywność seksualną, bowiem pod koniec ciąży, uwalniana podczas współżycia oksytocyna, w połączeniu ze znajdującą się w spermie prostaglandyną, może przyspieszyć akcję porodową. Jeżeli przyszli rodzice odczuwają lęk i boją się, że mogą zaszkodzić dziecku, powinni o swoim strachu porozmawiać z lekarzem, który rozwieje ich wątpliwości.

4. Nie uprawiaj sportu

Fałsz! Często kobiety ciężarne rezygnują z aktywności fizycznej z obawy, że mogłoby to zaszkodzić ich dziecku. To błąd. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca kobietom spodziewającym się dziecka minimum 30 minut ćwiczeń dziennie. Poród jest ogromnym wysiłkiem i należy się do niego w miarę możliwości odpowiednio przygotować. Ruch poprawia samopoczucie, a wysiłek fizyczny usprawnia układ oddechowy, co jest szczególnie pomocne podczas porodu. Oczywiście wszystko musimy robić w granicach rozsądku i po uprzedniej konsultacji z lekarzem prowadzącym. Udowodniono, że kobiety aktywne fizycznie szybciej wracają do formy sprzed ciąży.

Jeżeli nie uprawiałaś sportu przed ciążą, w pierwszym trymestrze ostrożnie podchodź do ćwiczeń, a na miesiąc przed porodem najlepiej ich zaprzestań. Unikaj ryzykownych aktywności takich jak nurkowanie czy jazda na nartach. Nie wykonuj podskoków, gwałtownych ruchów, ćwiczeń forsujących kręgosłup oraz brzuszków. Istnieje jednak wiele form aktywności fizycznej, które mają bardzo dobry wpływ na rozwój płodu oraz przygotowanie do porodu – rower stacjonarny, taniec, joga, pilates, pływanie, aqua aerobik, spacer, body ball, tai-chi, jogging – sama wybierz co sprawia ci największą przyjemność.

5. Ogranicz używanie smartfona i komputera

Nie jest to potwierdzone, ale ostrożności nigdy za wiele. Systematycznie pojawiają się nowe, udoskonalone rozwiązania technologiczne, które nie zostały zbadane pod względem szkodliwości i wpływu na płód. Pewne jest jednak to, że telefony, laptopy, tablety itp. promieniują, w związku z czym częste i długotrwałe przebywanie w bliskiej odległości z elektrycznymi urządzeniami może działać niekorzystnie. Chcąc zminimalizować ryzyko, nie noś telefonu blisko brzucha i unikaj korzystania z urządzeń emitujących promienie energetyczne. Wieczorem nie kładź telefonu obok siebie i ogranicz długie rozmowy przez komórkę.

6. Lepiej się nie opalaj

Prawda. W czasie ciąży nie wolno się przegrzewać i korzystać z solariów. Niewskazane jest też długotrwałe przebywanie na słońcu, w godzinach popołudniowych, bez zabezpieczenia w postaci filtrów. Bezmyślne opalanie nie jest dobre dla nikogo i nie tylko ciężarne powinny go unikać. Przyszłe mamy muszą pamiętać, że ich reakcja na upał będzie jeszcze intensywniejsza niż przed ciążą. Pod wpływem zachodzących w organizmie zmian hormonalnych ciężarne są również dużo bardziej narażone na powstawanie przebarwień skórnych.

Stosowanie środków zapobiegawczych sprawi, że przebywanie na świeżym powietrzu przyniesie, zarówno tobie, jak i dziecku same pozytywne efekty.

7. Pozbądź się kota

Mit. Przekonanie to powiązane jest z obawą zarażenia się od kota toksoplazmozą. Znacznie częściej do zakażenia dochodzi jednak na skutek zjedzenia surowego lub półsurowego mięsa lub wypicia mleka prosto od krowy. Pierwotniaki Toxoplasma gondii mogą znajdować się w kocich odchodach, glebie, nieumytych warzywach czy mięsie. Dla matek w ciąży są one niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla płodu. Nie musisz jednak trzymać się z dala od swojego czworonoga, wystarczy tylko by sprzątaniem kuwety zajmował się inny z domowników, lub jeśli nie ma innej możliwości, żebyś robiła to w jednorazowych rękawiczkach.

8. Rozważnie dobieraj jedzenie

Prawda. W czasie ciąży niektóre produkty żywnościowe są niewskazane. Powinnaś zrezygnować z serów pleśniowych, gotowych dań i produktów mocno przetworzonych oraz uważać z jedzeniem grzybów. Niewskazane są słodkie napoje gazowane, duże ilości mocnej czarnej herbaty i kawy. Ogranicz też spożywanie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy. Natomiast zupełnie odpuść sobie kogel-mogel, surowe ryby i mięso, które mogą doprowadzić do zakażenia salmonellą lub toksoplazmozą. To co jesz wpływa na ciebie i twoje dziecka, dlatego zadbaj by twoja dieta była zbilansowana i urozmaicona.

9. Nie farbuj włosów

Warto zachować ostrożność. Składniki zawarte w farbie mogą wpływać na matkę i dziecko szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży, gdy zachodzi największe ryzyko poronień i gdy kształtuje się płód. Jeśli nie ma konieczności, lepiej unikaj koloryzacji na początku ciąży. W drugim trymestrze nie ma już takich przeciwwskazań.

Podczas farbowania zadbaj o właściwą cyrkulację powietrza, by nie wdychać niepotrzebnie chemicznych oparów amoniaku, który może być szkodliwy dla płodu. Na rynku dostępny jest bogaty wybór preparatów do koloryzacji włosów, z łagodniejszym składem i bez amoniaku, tym samym dużo bezpieczniejszych dla przyszłych mam.

Pamiętaj, żeby do wszystkich zasłyszanych porad i złotych myśli, podchodzić z głową, a w razie konieczności porozmawiać ze swoim lekarzem prowadzącym!

                                                                                                                   

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Alfabet skrótów z USG ciąży

Co znaczą poszczególne skróty USG?

czytaj więcej >>

Cudowny okres ciąży, czy aby na pewno?

Czy po zajściu w ciążę coś się zmienia? Prawda jest taka, że zmienia się wszystko i nic.

czytaj więcej >>

8 najczęstszych przyczyn utraty ciąży

Przedstawiamy najważniejsze czynniki wpływające na poronienie.

czytaj więcej >>