Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Wasz 7 kroków do starań o dziecko

Zewsząd docierają do was informacje dotyczące zwiększenia swoich szans na potomstwo. Fora internetowe, rady rodziny i przyjaciół. Każda ze stron chce dla was jak najlepiej, jednak wśród natłoku informacji można się pogubić. Poniżej przedstawiamy listę rzeczy, o które powinniście zadbać, żeby zwiększyć swoje szanse na zajście w ciążę.

 

Poradnik dla kobiety

 

1) Odpowiednio się odżywiaj

Odpowiednie odżywianie się to nie tylko niezbędny krok do szczupłej sylwetki, ale także do zwiększenia swoich szans na zajście w ciążę. Co ważne nadwaga może zaburzyć Twój cykl owulacyjny, a niedowaga spowodować zaburzenia hormonalne, ponieważ część hormonów (np. testosteron, estrogeny, progesteron) i aktywna postać witaminy D3 rozpuszcza się w tłuszczach. Jakie składniki są niezbędne w diecie przyszłej mamy? Podstawą jest kwas foliowy, który nie tylko pozytywnie wpływa na organizm kobiety, ale także zapewnia dziecku dobre warunki rozwoju. Znaleźć go można w zielonych warzywach, takich jak szpinak, sałata i brokuł, w owocach cytrusowych, drożdżach, wątrobie oraz produktach zbożowych. Kwas foliowy można też dostarczyć organizmowi za pomocą suplementów diety.

Ponadto warto uzupełniać poziom żelaza wspierającego odporność organizmu i funkcjonowanie komórek jajowych. Przykładami produktów, dzięki którym można uzupełnić niedostatki żelaza są: buraki, korzeń pietruszki, suszone morele, orzechy i rośliny strączkowe. Zaś do najważniejszych antyoksydantów (odpowiadającymi za równowagę w organizmie) należą witamina C, witamina E i β-karoten. Wspomóc dietę mogą również zioła, przede wszystkim: wiesiołek, niepokalanek mnisi i dzięgiel, które można kupić w postaci herbat lub olei.

 

2) W zdrowym ciele -  zdrowy duch

Siedzący tryb życia i otyłość zmniejszają szanse zajścia w ciążę. Do odpowiedniej diety powinno się dołączyć odpowiednie ćwiczenia fizyczne. Jednak nie należy przepracowywać organizmu, gdyż zbyt silny wysiłek może przynieść odwrotne skutki. Oszacowano, że optymalnym rozwiązaniem będzie uprawianie umiarkowanych ćwiczeń fizycznych około 5 godzin tygodniowo. Do ćwiczeń o średnim natężeniu należą: jazda na rowerze, trucht, ale także spacer czy praca w ogrodzie. Pamiętaj, że kiedy będziesz już w ciąży będziesz miała ograniczoną aktywność fizyczną. Ponadto Twój organizm będzie przybierał na wadze, co odczują Twoje mięśnie i szkielet. Dlatego tak ważne jest wzmacnianie np. przez pilates mięśni przyszkieletowych. Warto też zadbać o ćwiczenia rozciągające - podczas porodu bardzo ważne jest, byś była odpowiednio „rozciągnięta”. Zalecany jest trening mięśni dna miednicy, który można wykonywać w domu lub zapisać się w tym celu do szkoły rodzenia.

 

3) Unikaj stresu

Chociaż brzmi niegroźnie, długotrwały może przynieść negatywne skutki, a w przypadku bezskutecznego starania się o dziecko o stres nietrudno. Po kilku miesiącach regularnych wizyt lekarskich i monitoringu dni płodnych, stres jest naturalnym odruchem każdej kobiety. Jednak nerwowość spowodowana niemożnością zajścia w ciążę tworzy błędne koło,  ponieważ zaburza procesy fizjologiczne. Może prowadzić do zmian cyklu miesiączkowego, zahamowania owulacji i obniżenia poziomu progesteronu, a tym samym zmniejszenia szansy na poczęcie dziecka. Dlatego warto zadbać o codzienny odpoczynek. Zrób coś dla siebie, poświęć chwilę swojemu hobby, zabierz partnera na spacer i co najważniejsze – wysypiaj się! Przesiadywanie nad pracą do późnych godzin nocnych i zbyt krótki czas snu z pewnością nie sprzyjają równowadze organizmu.

 

4) Poznaj swój cykl

Nie trzeba przypominać, że to podstawa świadomego zajścia w ciążę. Monitoring cyklu skierowany jest do wszystkich par, a szczególnie do tych, które starają się o dziecko ponad rok. Dni płodne przypadają na okres okołoowulacyjny, zazwyczaj między 10 a 16 dzień cyklu. Jednak cykl każdej kobiety różni się od siebie. W celu dokładnego monitoringu warto skorzystać z kalkulatora dni płodnych (dostępnego również na stronie zapłodnieni.pl) i/lub z testu owulacyjnego.

 

5) Wyklucz infekcje

Udowodniono naukowo, że próchnica zębów może mieć wpływ na płodność, a następnie na rozwój płodu. Dlaczego? Nieleczone zęby są źródłem bakterii, które mogą wywołać stany zapalne w organizmie człowieka. Jednak mowa tutaj nie tylko o zębach. Dotyczy to wszystkich infekcji, przede wszystkim infekcji dróg rodnych. Dlatego przed staraniem się o dziecko, warto pójść na badania lekarskie i wykluczyć możliwe choroby naszego organizmu.

 

6) Badaj się

Badania to klucz do znalezienia źródła problemu niepłodności. Początkowo powinno się wykonać badania ogóle, takie jak badania krwi i moczu, a następnie przejść do bardziej dokładnych. Do najważniejszych należą badania hormonalne, miedzy innymi badania folitropiny, lutropiny i estradiolu, których poziom zmienia się w zależności od dni cyklu menstruacyjnego. Jednymi z podstawowych badań są także USG brzucha i USG dopochwowe, które pozwalają ocenić wewnętrzne narządy rodne. Więcej o badaniach można dowiedzieć się tutaj.

7) Skończ z używkami

Ostatnia i jedna z najważniejszych zasad zwiększenia swoich szans na dziecko. Palenie tytoniu, picie alkoholu i kofeina nie tylko mogą zaszkodzić kobiecie w ciąży, ale także obniżają prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. Palenie tytoniu (także bierne) przyczynia się do wystąpienia problemów zdrowotnych związanych z jajowodami czy nowotworem szyjki lub trzonu macicy. Podczas starania się o dziecko powinno zrezygnować się z alkoholu. Przyszła mama może nie mieć jeszcze świadomości obecności dziecka w brzuchu, a alkohol w każdych (a zwłaszcza w pierwszych) etapach ciąży może wywołać nieodwracalne uszkodzenia płodu. Nieco mniej restrykcyjnie można podchodzić do kofeiny. Jedna filiżanka kawy dziennie nie powinna zaszkodzić, ale nadmiar kofeiny może działać antykoncepcyjnie. Kawa może zakwaszać nasz organizm i powodować nieodpowiednie pH śluzu płodnego, a to z kolei może uniemożliwić dotarcie plemników do komórki jajowej.

 

 

Poradnik dla mężczyzny

 

1) Zadbaj o jakość nasienia

Świadome odżywianie dotyczy nie tylko przyszłych mam, ale także ojców. Podstawą diety przyszłego taty powinny być produkty bogate w witaminy C, D, E i B12, które znajdują się w: jajach, drobiu, orzechach laskowych, rybach (śledziu, łososiu), a także w niektórych owocach i warzywach (papryce, pietruszce, kiwi). Witaminy te zwiększają ilość nasienia i poprawiają żywotność plemników. To właśnie niedobór witamin może przyczynić się do niepłodności u mężczyzn. Ponadto w diecie przyszłego taty nie może zabraknąć cynku i kwasu foliowego, który możemy znaleźć przykładowo w nasionach roślin strączkowych, produktach mlecznych czy owocach cytrusowych. Do najważniejszych antyoksydantów (odpowiadającymi za równowagę w organizmie), oprócz wspomnianej witaminy C i E, zaliczmy: selen i karnitynę. Wspomóc dietę mogą również zioła, przede wszystkim: lukrecja i żeń-szeń, które można kupić w postaci ekstraktów  lub herbatek. Taki zdrowy sposób odżywiania się warto uzupełnić za pomocą suplementów diety dla mężczyzn z L-karnityną, przeciwutleniaczami, witaminami i składnikami mineralnymi, które poprawią parametry nasienia.

 

2) Żyj aktywnie

Siedzący tryb życia i otyłość zmniejsza szanse na potomstwo. Do odpowiedniej diety powinno się dołączyć odpowiednie ćwiczenia. Regularne uprawianie sportu zwiększa poziom testosteronu i jakość spermy, a ponadto niweluje skutki stresu (poważnego wroga płodności). Nie trzeba wylewać siódmych potów na siłowni, wystarczy kilka godzin tygodniowo poświęcić na bieganie, pływanie czy squasha. A na początek warto przerzucić się z samochodu na rower albo spacer.

 

3) Wypocznij

Unikaj stresu, zwłaszcza tego długotrwałego. Już w 2005 roku badania w USA wykazały, że mężczyźni, których w ostatnim czasie spotkały stresujące sytuacje (takie jak utrata pracy, problemy prawne i/lub finansowe czy choroba) mają obniżoną ilość plemników w nasieniu w porównaniu z grupą mężczyzn, którzy byli mniej zestresowani. Wiąże się to z możliwymi trudnościami w poczęciu dziecka. Dlatego warto zadbać o codzienny odpoczynek.  

 

4) Nie przegrzewaj okolic intymnych

Zbyt wysoka temperatura negatywnie wpływa na męskie okolice intymne. Temperatura jąder schowanych w mosznie wynosi o 1-2 stopnie mniej niż temperatura całego ciała i na takim poziomie powinna być zachowana. Jej podwyższenie przyczynia się do zmniejszenia liczebności plemników i pogorszenia jakości spermy. Aby tego uniknąć nie powinno nosić się obcisłej bielizny i spodni, wstrzymywać się od częstych gorących kąpieli i nie trzymać sprzętów elektronicznych na kolanach (np. laptopa).

 

5) Wyklucz stany zapalne

Tak, jak Twoja partnerka, powinieneś zrobić badania lekarskie, które wykluczą wszystkie możliwe infekcje zapalne w organizmie, zwłaszcza okolic narządów płciowych.

 

 

6) Badaj się

Badania umożliwiają rzetelną ocenę szansy na posiadanie potomstwa i wykluczenie ewentualnych przyczyn niepłodności. Tak jak u partnerki, warto zacząć od badań ogólnych, takich jak badania krwi i moczu, a następnie przejść do bardziej dokładnych. Do najważniejszych należą badania hormonalne i badania nasienia, czyli analizy próbki spermy pod kątem takich parametrów jak: liczba i jakość plemników czy objętość i jakość ejakulatu. Więcej o badaniach można dowiedzieć tutaj.

 

7) Skończ z używkami

Podobnie jak w przypadku kobiet, złe nawyki mogą utrudnić starania się o dziecko. Palenie tytoniu powoduje pogorszenie jakości nasienia i negatywnie wpływa na erekcję. Regularne picie alkoholu nawet trzykrotnie zmniejsza ilość zdrowych plemników. Plemniki ulegają tez szybkiemu pogorszeniu przez gorące kąpiele, już w starożytności były traktowane jako środek antykoncepcyjny, bo zabijały plemniki.

Do powyższej listy dodajcie jeszcze wzajemne wsparcie i możecie zacząć zwiększać swoje szanse na poczęcie dziecka. Do dzieła


  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy?

Poznaj główne powody, dla których mężczyźni unikają wizyt u specjalistów zdrowia fizycznego i psychicznego.

czytaj więcej >>

Szybcy i waleczni - plemniki z werwą

Aby skutecznie wzmocnić i poprawić jakość nasienia często wystarczy zmienić dietę i styl życia na lepsze. Sprawdź co jeszcze zwiększa ruchliwość plemników.

czytaj więcej >>

Związek na piątkę

Żyjąc w ciągłym napięciu, w pogoni za materialnym sukcesem często zapominamy o najbliższej nam osobie, z którą pragniemy budować nie tylko dwuosobową relację, ale planujemy stworzyć związek, którego owocem będą szczęśliwe dzieci.

czytaj więcej >>