Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Strategia działania przyszłych rodziców #3

Anna Pasternak-Winiarska

„W moim magicznym domu wszystko się zdarzyć może (…)”

Wiecie już dlaczego optymalizacja masy ciała i zawartości tkanki tłuszczowej jest taka ważna dla działania układu rozrodczego, w tym dla poczęcia i urodzenia dziecka. Teraz pora przejść do działania… Ale jak dokładnie? Tak, aby zachować dobre samopoczucie i nie narazić się na niedobory składników odżywczych, bez których zajście w ciążę jest znacznie utrudnione. Czyli? Czyli zapraszam do lektury.

„(…) kochaj mnie jak sucha studnia wodę (…)”

Jadłospis, pozwalający zrzucić zbędne kilogramy to taki, który jest zasobny w błonnik i składniki odżywcze przy jednoczesnym ograniczeniu energii. Tylko jak to możliwe, żeby jednego było dużo (np. witamin i składników mineralnych) a energii mało? Czy nie jest to jakaś sprzeczność? Otóż okazuje się, że nie, gdy w jadłospisie dominują produkty zasobne w witaminy, błonnik, składniki mineralne, które w dodatku są niskokaloryczne. Czy to produkty typu light? Nie, to warzywa J

Jakie powinny być Twoje posiłki:

  • niskoenergetyczne przy jednoczesnej maksymalnej zawartości składników odżywczych
  • pozwalające zaspokoić głód i dają odpowiednią ilość energii do normalnego funkcjonowania
  • smaczne, a ich wygląd powinien zachęcać do jedzenia
  • ich przygotowanie nie powinno być zbyt czasochłonne

„Niech ktoś zatrzyma wreszcie świat, bo wysiadam (…)”

Tylko jak to osiągnąć w realiach tego świata, gdy jest się 12 godzin poza domem? Wymaga to pewnej strategii działania. Będzie to też skuteczny trening przygotowujący do roli rodzica czyli mistrzowski poziom organizacji, planowania i przewidywania.

Jak sprostać wymaganiom zdrowej diety odchudzającej:

  • Planuj posiłki, żeby móc zrobić zakupy i przygotować jedzenie (organizuj czas). Zachęcam do czytania blogów kulinarnych, szukania inspiracji
  • Przechowuj przygotowane dania: mroź, wekuj itp. To normalne, że łatwiej odgrzać niż ugotować od początku
  • Miej w domu zestaw składników, których używasz najczęściej i które mogą być dłużej przechowywane (np. makarony, kasze, przecier pomidorowy, długodojrzewające sery, zioła w doniczkach), dbaj żeby zawsze mieć warzywa do zup, kanapek czy sałatek.
  • Planuj posiłki z jak największą ilością warzyw (np. kanapki z jajkiem a do tego:  sałata, świeża papryka, ogórek, szczypiorek i pieprz). Warzywa prócz zasobność w składniki odżywcze nadają posiłkom ładnego wyglądu, zapachu i objętości.
  • Jedz regularne, nie podjadaj, trzymaj się pory posiłku (co 3 do 4h)
  • Nie rozdrabniaj warzyw/ owoców do zup/sałatek- dzięki temu na dłużej zachowasz uczucie sytości

A co zrobić, żeby zwiększyć masę ciała? Tak, tak nie przesłyszeliście się. Tłuszcz jest nam potrzebny m.in. żeby zachować równowagę hormonalną. Oto kilka praktycznych wskazówek na zwiększenie energetyczności posiłków:

  • Jadaj regularnie, niech przerwy między posiłkami nie będą dłuższe niż 4h
  • Dbaj o estetykę posiłków- wygląd, zapach, smak (pomogą w tym warzywa i zioła)
  • Dodawaj do posiłków orzechy, nasiona i drobne kasze- są wysoko energetyczne i mają małą objętość
  • Jadaj zupy-kremy, rozdrabniaj owoce i warzywa do sałatek- szybciej poczujesz głód po ich zjedzeniu
  • Do swoich posiłków dodawaj surowe oleje, oliwę, awokado pestki słonecznika czy dyni

Teraz pozostaje tylko rozeznać się w sowich kulinarnych gustach i poszukać inspiracji na zdrowe dania, aby móc teorie przekuć na praktykę. Ważne jest, żebyście nie zrażali się ewentualnymi niepowodzeniami, jako że nie myli się ten, kto nic nie robi. Umiejętności i nowe przyzwyczajenia przychodzą z czasem, z czasem praktykowania. Nie zapominajcie, że żywienie w trakcie przygotowań do ciąży jest nie mniej ważne niż żywienie w jej trakcie i późniejsze odżywianie siebie i swojego maleństwa. Tak więc do dzieła, a tym czasem…

“Make my wish come true (…)”

 

Artykuł jest częścią cyklu "Dieta dla przyszłych rodziców".


Anna Pasternak-Winiarska - dyplomowany dietetyk z zawodu i z powołania, na co dzień szczęśliwa mama. Jest twórcą autorskich warsztatów żywieniowych „Szkoła Żywienia Świadomych Rodziców” podczas których uczy jak się zdrowo żywic w dzisiejszym, zabieganym świecie.

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy?

Poznaj główne powody, dla których mężczyźni unikają wizyt u specjalistów zdrowia fizycznego i psychicznego.

czytaj więcej >>

Szybcy i waleczni - plemniki z werwą

Aby skutecznie wzmocnić i poprawić jakość nasienia często wystarczy zmienić dietę i styl życia na lepsze. Sprawdź co jeszcze zwiększa ruchliwość plemników.

czytaj więcej >>

Związek na piątkę

Żyjąc w ciągłym napięciu, w pogoni za materialnym sukcesem często zapominamy o najbliższej nam osobie, z którą pragniemy budować nie tylko dwuosobową relację, ale planujemy stworzyć związek, którego owocem będą szczęśliwe dzieci.

czytaj więcej >>