Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Szybcy i waleczni - jak zwiększyć ruchliwość plemników

Męska niepłodność bywa równie ważną przyczyną trudności z poczęciem, jak ta w przypadku kobiet, dlatego nie należy jej bagatelizować. Jak była już o tym mowa w artykule Męska niepłodność – czy można ją wyleczyć?”, powodów niepłodności u panów jest naprawdę wiele, a ich rozwiązanie bywa często bardzo proste.

 

Trudności z poczęciem, często związane są z problemem z plemnikami. Eksperci wyróżniają tutaj trzy grupy zagadnień związanych z nasieniem:

  • ruchliwość plemników – oznaczająca ich zdolność do poruszania się w śluzie szyjkowym i w żeńskim układzie rozrodczym;
  • liczbę plemników – im większa, tym prawdopodobieństwo poczęcia wyższe;
  • oraz morfologię spermy, czyli zdatność plemników do zapłodnienia ze względu na ich jakość (głównie prawidłową budowę)

Szczęśliwie, wszystkie te aspekty można poprawić na kilka różnych sposobów.

Prawidłowe wartości podstawowych parametrów nasienia wg norm WHO 1999 oraz nowe wytyczne oceny nasienia WHO 2010

WHO 1999

WHO 2010

Objętość ejakulatu

≥ 2 ml

≥ 1.5 ml

Koncentracja plemników (liczba plemników w 1 ml nasienia)

≥ 20 mln/ml

≥ 15 mln/ml

Całkowita liczba plemników w ejakulacie

≥ 40

≥ 39 mln

Ruchliwość plemników typu A+B

≥ 50 %

≥ 32 %

Ruchliwość plemników typu D (nieruchome)

< 50%

< 60%

Morfologia plemników (% prawidłowych form)

≥ 30%

≥ 4 %

Żywotność (% plemników żywych)

≥ 50%

≥ 58%

Co wzmacnia nasienie?

Aby skutecznie wzmocnić i poprawić jakość nasienia często wystarczy zmienić dietę i styl życia na lepsze. Wśród najbardziej korzystnych dla nasienia ulepszeń stylu życia i diety należy wymieć:

  • Wzbogacenie diety w karnityny – w szczególności L-karnityna oraz acetylo-L-karnityna to aminokwasy, uważane za niezwykle ważne dla poprawy ruchliwości plemników, gdyż dostarczają im energię poprzez przeniesienie kwasów tłuszczowych. Szczególnie bogate w te aminokwasy są czerwone mięsa.
  • Uzupełnienie niedoborów składników odżywczych, jak witamina A, C oraz cynk, może również wpłynąć na poprawę jakości spermy i ruchliwości plemników.
  • Zdrową produkcję nasienia wspomaga również dieta bogata w kwas foliowy i kwasy tłuszczowe omega -3 .
  • Zwiększenie poziomu testosteronu, to kolejny czynnik mogący poprawić płodność. Dbałość o formę i zdrową wagę pomaga utrzymać poziom tego ważnego hormonu w optymalnej ilości. Ważne są regularne ćwiczenia, które pomagają budować odpowiedni poziom testosteronu. Nie można zapominać również o witaminie D, którą pozyskać można dozując sobie dawki promieni słonecznych, poprzez dietę lub suplementy – okazuje się bowiem, że skutecznie zwiększa ona ilość tego męskiego hormonu.
  • Dbając o zdrowy styl życia i zwiększenie płodności, zalecamy ograniczaniu stresu – Sytuacje stresujące powodują nagromadzenie się w organizmie kortyzolu, który blokuje wydzielanie testosteronu, dlatego warto oddać się od czasu do czasu medytacji, relaksacji czy ćwiczeniom typu joga – wyjaśnia Anna Jerzak, psycholog.

Kilka sposobów na poprawę męskiej płodności

Jeżeli wykluczono problemy natury genetycznej, fizycznej czy psychologicznej, a problemem są mało aktywne plemniki i niewielka ich ilość, warto zastosować się do poniższych porad, a z pewnością wrócą do formy i zagwarantują sukces prokreacyjny.

Niska liczba plemników oznacza, że na centymetr sześcienny jest ich mniej niż 40 milionów, podczas gdy średnia ich ilość wynosi od 120 do 350 milionów na centymetr sześcienny. Ich zmniejszona ilość i mała ruchliwość może być powodowana czynnikami środowiskowymi, używkami czy zanieczyszczeniami.

Oto jak poprawić męską płodność:

  • Gorące kąpiele, obcisła bielizna, która obkurcza jądra, trzymanie rozgrzanego laptopa na kolanach czy przesiadywanie w samochodzie na podgrzewanym fotelu, mogą poprzez narażenie na podwyższoną temperaturę skutecznie hamować produkcję plemników, dlatego warto przystopować z tym grzaniem, a nasienie wróci do normy.
  • Nasienie przeciętnego mężczyzny, jest znacząco gorszej jakości, niż jeszcze 50 lat temu. Wszystko to z powodu nadmiaru toksyn, pestycydów, tworzyw sztucznych czy zanieczyszczeń przemysłowych, które naśladują działanie estrogenów – warto zatem unikać plastikowych pojemników do przechowywania żywności, zrezygnować z butelek plastikowych, opakowań itp., korzystać z produktów nie bielonych chlorem, a także unikać kontaktu z chlorowaną wodą. Dobrze zrobią płodności produkty ekologiczne ( w tym warzywa, owoce, mięsa, nabiał), bez dodatków pestycydów, hormonów i im podobnych, naturalne kosmetyki, a także lekka dieta bez tłustości, a w zamian bogata w produkty bogate w przeciwutleniacze jak zielone warzywa liściaste, kapusta, marchew, owoce cytrusowe, brokuły, kalafior czy bataty.
  • Poprawa diety i bazowanie na świeżych owocach, warzywach, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych – może skutecznie poprawić płodność. Świetnie zrobi też ograniczenie, a najlepiej całkowite rzucenie palenia, alkoholu, rafinowanych węglowodanów, kawy, sztucznej żywności. Dodatkowo utrzymanie tym sposobem idealnej wagi, zapewni prawidłowy popęd płciowy i wpłynie korzystnie na jakość plemników. Otyłość bowiem, przyczynia się do impotencji, zmniejszenia liczby plemników, a nadmiar tkanki tłuszczowej podnosi temperaturę wokół jąder.
  • Regularne ćwiczenia podnoszą skuteczność zdrowej diety, dlatego warto wprowadzić do codziennej bieganiny odrobinę zdrowej porcji ruchu. Świetnie sprawdzą się kluby fitness czy siłownie, gdzie przy pomocy fachowców można zaszczepić w sobie miłość do sportu i aktywności.
  • Suplementy, to ważna alternatywa, zawłaszcza jeśli masz spore niedobory składników odżywczych. Szczególnie istotne są witamina C – zapobiegająca zbrylaniu i sklejaniu się plemników w nasieniu, oraz cynk, który zwiększa poziom testosteronu, ilość spermy oraz ruchliwość plemników. Sporo cynku dostarczają ostrygi, podroby, chude mięso wołowe, indyk, jagnięcina, śledzie, kiełki pszenicy, rośliny strączkowe oraz orzechy. Wśród pozostałych pomocników męskiej płodności jest arginina, kasy omega-3, chrom, selen, miedź, witamina E, koenzym Q10 czy kompleks witamin B – zwłaszcza B12.
  • Warto pamiętać jeszcze o odpowiedniej dawce wypoczynku, który pozwala organizmowi na regenerację. Codzienny sen 7-8 godzinny stanowi optymalną ilość, niemniej należy pamiętać, iż każdy organizm jest inny, różne może być zatem jego zapotrzebowanie.

Jak wynika z powyższych porad, poprawa płodności nie musi być trudna. Ważne jest mądre podejście do zdrowia, stylu życia i diety, a plemniki staną się szybkie i waleczne jak tego oczekujemy.

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy?

Poznaj główne powody, dla których mężczyźni unikają wizyt u specjalistów zdrowia fizycznego i psychicznego.

czytaj więcej >>

Związek na piątkę

Żyjąc w ciągłym napięciu, w pogoni za materialnym sukcesem często zapominamy o najbliższej nam osobie, z którą pragniemy budować nie tylko dwuosobową relację, ale planujemy stworzyć związek, którego owocem będą szczęśliwe dzieci.

czytaj więcej >>

Dziecko chemy mieć już na studiach :)

Jaki jest najlepszy wiek na zajście w ciążę? Ile czasu pary starają się o poczęcie dziecka? Chcesz wiedzieć co uważają Polacy? Sprawdź wyniki naszego badania.

czytaj więcej >>