Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Kwas foliowy to nie wszystko! Co powinnaś jeść przed ciążą?

Jeżeli myślisz o urodzeniu dziecka, niezwykle ważna staje się zdrowa dieta, która obejmie produkty bogate w kwas foliowy i wiele innych niezwykle ważnych składników. Przynajmniej na kilka miesięcy przed planowanym poczęciem, warto zweryfikować swoje codzienne posiłki. Przygotowanie do ciąży, jest świetną okazją na przyjrzenie się swojemu dotychczasowemu sposobowi odżywiania, gdyż być może jest to czas na zdrowsze wybory żywieniowe.  

Kwas foliowy stał się najpopularniejszym składnikiem kojarzonym z ciążą. Nie jest w tym nic dziwnego, gdyż rzeczywiście jest on niezwykle ważny w diecie kobiety planującej dziecko. Jest to tak naprawdę witamina pochodząca zgrupy B, a dokładniej mówiąc B9. Pozwala ona zapobiegać niepłodności, obniża ryzyko poczęcia dziecka z wrodzonymi wadami kręgosłupa czy innymi wadami cewy nerwowej, umożliwiając prawidłowy rozwój mózgu i rdzenia kręgowego.

Najpopularniejszą formą spożywania kwasu foliowego są suplementy w postaci tabletek, które dostarczają ok. 0,5 mg tej cennej witaminy dziennie, niemniej jego naturalnym źródłem są także owoce awokado, brokuły, buraki, rośliny strączkowe, kukurydza, owoce cytrusowe, ryż, szparagi, szpinak czy inne warzywa liściaste. Niestety niezwykle ważna jest umiejętność odpowiedniego przyrządzania powyższych warzyw i owoców, gdyż np. nazbyt długie gotowanie pozbawia je tego cennego składnika.

Maksimum wartości odżywczych

Poza kwasem foliowym, istnieje jednak szereg innych niezwykle ważnych składników odżywczych, niezbędnych dla zdrowia mamy i planowanego dziecka jak magnez, witamina B6, witaminy C, żelazo, cynk itd. Magnez przykładowo pozytywnie wpływa na mięśnie, zwiększa gęstość kości, chroni przed nadciśnieniem, a witamina B6 wspomaga wchłanianie zarówno magnezu jak i kwasu foliowego, a przy okazji wpływa na produkcję czerwonych krwinek.

Zapotrzebowanie na liczne składniki odżywcze w czasie przygotowywania się do ciąży i później w czasie jej trwania niezwykle wzrasta. Każda kobieta powinna zadbać o zdrową dietę z szerokiej gamy produktów spożywczych, aby uzyskać maksimum wartości odżywczych, zapewniając sobie i planowanemu maluszkowi idealne warunki poczęcia i rozwoju.

Poza kwasem foliowym, każda kobieta planującej ciążę, powinna do diety wprowadzić:

  • Żelazo– niezwykle ważny składnik mineralny odpowiedzialny za syntezę hemoglobiny,pomagający przenosić tlen do komórek. Zapobiega anemii i wspomaga wytwarzanie optymalnej ilości czerwonych krwinek. Najlepszymi źródłami tego cennego pierwiastka są rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste, zielone warzywa a także czerwone mięsa.
  • Witamina C – wspomaga przyswajanie żelaza, jest silnym przeciwutleniaczem, który wspomaga nasze komórki w walce z uszkodzeniami. Pomaga wzmocnić odporność, wspiera walkę z niepłodnością, zapobiega anemii, cukrzycy, nadciśnieniu i przeciwdziała wielu innym dolegliwościom. Jej bogate źródła znaleźć można w ananasach, kiwi, melonach, owocach cytrusowych, jagodowych, warzywach jak szpinak, pomidory, papryka czy ziemniaki.
  • Magnez – kluczowy w mineralizacji kości, wspomaga procesy metaboliczne, wspomaga procesy trawienne, które bez wątpienia są bardzo ważne w prawidłowym przebiegu ciąży. Jego optymalne ilości pomagają zapobiegać bolesnym kurczom mięśniowym, a znaleźć można go w orzechach, nasionach czy produktach pełnoziarnistych.
  • Wapń i cynk – to kolejne niezwykle ważne dla kobiet planujących ciążę składniki mineralne, kluczowym dla rozwoju płodu jest wapń. Są niezwykle ważne w rozwoju płodu, w szczególności wapń. Cynk z kolei, bierze czynny udział we wzmacnianiu odporności i gospodarce hormonalnej organizmu. Wapń i cynk znaleźć można w przetworach mlecznych lub wodzie mineralnej, niemniej doskonałym ich źródłem są również ryby i mięso.

Bomba witaminowa

Wybory żywieniowe przyszłej mamy powinny opierać się na zrównoważeniu zarówno składników odżywczych, jak i ilości kalorii potrzebnych do wykonywania codziennych czynności. Modne diety, nadmierne spożywanie którejś z grup produktów czy drastyczne odchudzanie lub ograniczanie jedzenia, to najgorsze pomysły z możliwych.

  • Warto swoją dietę wzbogacić w owoce zarówno świeże, mrożone jak i suszone – zamiast słodzonych soków owocowych. Przy zdrowej diecie o kaloryczności średnio 2000 kcal wystarczą 2 szklanki zmiksowanych owoców dziennie np. pomarańcza, banana, kilka suszonych moreli. Zapewnią bogactwo witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i uzupełnią liczne niedobory.
  • Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa! Zielone jak brokuły, kapusta, szpinak, pomarańczowe jak marchew czy bataty i dynie, strączkowe, czerwone jak papryka i pomidory, ogólnie im bardziej kolorowo – tym lepiej. Mogą być w postaci świeżej jak i mrożonej, a im częściej spożywane tym zdrowiej! Podobnie jak owoce są bombą wartości odżywczych, niezbędną dla przyszłej mamy.
  • Produkty bogate w wapń i białka jak chude mleko, jogurty naturalne czy greckie oraz seryzalecane sąw dawce 1000 mg na dzień. Jeżeli jednak cierpisz na nietolerancję laktozy stawiaj na soję, mleko kokosowe itp. Produkty te pozwolą zajść w ciążę i zapełnić planowanemu maluszkowi idealne warunki rozwoju. Ważne są również chude białka pochodzące z mięs i drobiu, ryb, roślin strączkowych oraz orzechów i nasion.
  • Produkty pełnoziarniste – co najmniej 100 g dziennie w postaci pieczywa, zbóż, krakersów, brązowego ryżu, makaronów pełnoziarnistych. Wystarczy kromeczka na śniadanie, porcja płatków owsianych czy 1/2 szklanki ryżu do obiadu. Bogactwo mikroelementów i błonnika wspomoże trawienie, usprawni przemiany metaboliczne, zapewniając przyszłej mamie zdrowie.
  • Zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 w postaci oliwy z oliwek, awokado, orzechów, nasion, tłustych ryb morskich jak łosoś, makrela, dorsz – odgrywają niezwykle ważną rolę w rozwoju układu nerwowego, siatkówki oka, a także poprawiają nastrój, dlatego i o nich nie można zapominać planując ciążę.
  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Blaski i cienie macierzyństwa

Co się zmienia po urodzeniu dziecka?

czytaj więcej >>

Nie toleruję laktacji

Karmienie piersią. Temat ten wzbudza tyle kontrowersji, tyle emocji, tyle chęci i niechęci...

czytaj więcej >>

Potęga miłości

Nie ma słów, które są w stanie opisać moc miłości jaką się czuje każdą komórką ciała do swojego dziecka.

czytaj więcej >>