Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Woman in love czyli 3 najważniejsze antyoksydanty wspomagające zajście w ciążę #6

Anna Pasternak-Winiarska

08.07.2016 r.

Po lekturze ostatniego artykułu o antyoksydantach, pewnie nikt nie ma wątpliwości jak ważne to składniki w diecie przyszłych rodziców. Dlatego też zapraszam do bliższego zapoznania się pogromcami wolnych rodników.

Tym razem zajmiemy się potrzebami przyszłej Mamy. Otóż okazuje się, że niektóre antyoksydanty mają dla niej szczególne znaczenie. Które i dlaczego?
Zapraszam do lektury!

Antyoksydanty dla przyszłej Mamy:

  • β-karoten
  • Witamina C
  • Witamina E

β-karoten

Współtworzy grupę związków pod zbiorczą nazwą- witamina A. Ta zaś odgrywa wiele ważnych funkcji w organizmie, w tym pomaga w rozwoju łożyska i wzroście płodu.
Źródłami β-karotenu są np. czerwona papryka, boćwina, marchew, jarmuż i szpinak. Jednak trzeba pamiętać, że biodostępność, czyli wykorzystanie przez organizm może być utrudnione przez:

  • zbyt duże spożycie błonnika pokarmowego
  • zbyt duże spożycie alkoholu
  • wysokie stężenie żelaza w organizmie
  • niskie stężenie cynku w organizmie

Doskonały wpływ tego antyoksydantu na płodność kobiet potwierdziły doświadczenia naukowe. Otóż przeprowadzono badanie z udziałem 503 kobiet, podczas którego wykazano, że przyjmowanie β-karotenu skróciło czas oczekiwania na ciążę u kobiet z nadwagą (BMI  25kg/m2) zaś u kobiet otyłością (BMI <35kg/m2 ) zaobserwowano krótszy czas oczekiwania na ciąże po suplementacji β-karotenu i witaminy C.

Witamina C

W organizmie bierze udział m.in.: w obronie antyoksydacyjnej, regulacji ciśnienia tętniczego czy obniżaniu stężenia glukozy. Jej źródłem są głównie warzywa (w tzw. polskiej diecie np. ziemniaki, a także brukselka) i owoce (kiwi, czarne porzeczki). Witamina ta jest bardzo wrażliwa na temperaturę, obecność tlenu czy środków konserwujących (np. benzoesanu sodu)(1). Dlatego też, aby zapewnić odpowiednią zawartość witaminy C w diecie warto sięgać po świeże warzywa i owoce. Co więcej witamina C ułatwia wchłanianie, żelaza, dlatego warto jednocześnie spożywać jednocześnie źródła witaminy C i żelaza.

W przypadku witaminy C również dowiedziono jej korzystne działanie płodność. Jak podaje Ruder skrócenie czasu oczekiwania na ciążę po suplementacji witaminą C zaobserwowano wśród kobiet o BMI <25kg/m2. Co ciekawe, zaobserwowano, że u kobiet z endometriozą występuje niższe stężenie witaminy C w płynie pęcherzykowym(3) (płyn pęcherzykowy znajduje się wewnątrz pęcherzyka jajnikowego  i otacza komórkę jajową).

Witamina E

Neutralizuje wolne rodniki oraz chroni witaminę A i nienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenianiem. Jej źródłem są np. oleje roślinne, orzechy i pestki, żółtka jaj, a także pieczywo i inne produkty zbożowe -. Do strat tej witaminy w żywności dochodzi np. podczas smażenia i pieczenia.

Z przeprowadzanych badań wynika, że suplementacja witaminą E skutkowała skróceniem czasu oczekiwania na ciążę w grupie badanych kobiet po 35 roku życia. Dodatkowo stwierdzono, że przyjmowanie suplementu tej witaminy może działać ochronnie na komórki jajowe.

Tak więc nie pozostaje nic innego, jak wplatać do jadłospisu źródła antyoksydantów cennych dla przyszłych Mam. Łączcie to co znane w nowe, lepsze smaki. Życzę, aby te poszukiwania kulinarne sprawiły, że POKOCHACIE to, co dla Was najlepsze. :)
A tymczasem…

„(…)I am a woman in love and I'd do anything to get you into my world, and hold you within”

Artykuł jest częścią cyklu "Dieta dla przyszłych rodziców".

 

Źródła:

1.           Włodarek D, Lange E, Kozłowska L, Głąbska D. Dietoterapia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2014.

2.           Ruder EH, Hartman TJ, Reindollar RH, Goldman MB. Female dietary antioxidant intake and time to pregnancy among couples treated for unexplained infertility. Fertil Steril. Elsevier; 2014 Mar 1;101(3):759–66.

3.           Prieto L, Quesada JF, Cambero O, Pacheco A, Pellicer A, Codoceo R, et al. Analysis of follicular fluid and serum markers of oxidative stress in women with infertility related to endometriosis. Fertil Steril. 2012 Jul;98(1):126–30.

4.           Ruder EH, Hartman TJ, Goldman MB. Impact of oxidative stress on female fertility. Curr Opin Obstet Gynecol. 2009 Jun;21(3):219–22

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anna Pasternak-Winiarska – dietetyk z zawodu i z powołania, na co dzień szczęśliwa mama. Jest twórcą autorskich warsztatów żywieniowych „Szkoła Żywienia Świadomych Rodziców". Autorka bloga: szkolazywienia.blogspot.com

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Blaski i cienie macierzyństwa

Co się zmienia po urodzeniu dziecka?

czytaj więcej >>

Nie toleruję laktacji

Karmienie piersią. Temat ten wzbudza tyle kontrowersji, tyle emocji, tyle chęci i niechęci...

czytaj więcej >>

Potęga miłości

Nie ma słów, które są w stanie opisać moc miłości jaką się czuje każdą komórką ciała do swojego dziecka.

czytaj więcej >>