Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Zamknij
Zapisz się do newslettera
 

Dlaczego warto podjąć aktywność fizyczną przed zajściem w ciążę i podczas długich starań o dziecko?

Katarzyna Płaza-Piekarzewska

04.05.2016r.

Bardzo dużo mówi się o przyjmowaniu kwasu foliowego przed planowaną ciążą i kontynuowaniu suplementacji w jej trakcie. Kolejnym aspektem, który starające się pary biorą pod uwagę jest zmiana nawyków żywieniowych. Coraz więcej par zwraca uwagę na to co spożywa. Istotne jest też zadbanie o swoje ciało i aktywność fizyczną.

Dlaczego ten ostatni punkt jest tak ważny? Ponieważ w dzisiejszych czasach, z reguły prowadzimy siedzący tryb życia. Przemieszczamy się samochodem, w pracy siedzimy za biurkiem. Musimy być elastyczni, załatwić mnóstwo spraw w krótkim czasie, nasza praca często związana jest z bardzo silnym stresem. To niestety nie sprzyja płodności.

Jak wiadomo silny stres może wpłynąć na cykl miesiączkowy kobiety.

Dlaczego warto podjąć wysiłek fizyczny przed planowaną ciążą?

  • organizm zostaje dotleniony
  • poprawia wydolność organizmu
  • wzmacnia całe ciało
  • poprawia krążenie
  • rozładowuje stres i napięcie (są to czynniki wpływające niekorzystnie na płodność)
  • poprawia trawienie
  • uwalnia hormony szczęścia endorfiny (bardzo potrzebne w trakcie starań o dziecko)

Przy podejmowaniu aktywności fizycznej warto zadbać, by dobrany sport czy obrane w tym kierunku cele nie wymagały nadmiernego wysiłku. Ponieważ zbyt intensywne ćwiczenia będą powodować zmniejszenie płodności.

Na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem ćwiczeń?

Dobrze jest obliczyć wskaźnik BMI który powinien wynosić 19, czyli Twoja waga w stosunku do masy ciała powinna być prawidłowa. Jeśli BMI odbiega od takiego wyniki warto skonsultować się z dietetykiem. Powiedzieć o swoich planach powiększenia rodziny i chęci powrotu do odpowiedniej masy ciała.

Jak znaleźć złoty środek w podjęciu aktywności fizycznej gdy nigdy się nie ćwiczyło?

Można zacząć od zasady małych kroczków, czyli np. codziennego spacerowania przez 30 minut. W badaniach naukowych potwierdzono istotność statystyczną takiego rozwiązania i poprawę płodności. Jeśli za spacerowaniem nie przepadasz być może warto zacząć biegać. Pamiętaj tylko, by aktywność fizyczna była umiarkowana.

Dlaczego polecam bieganie?

W tym przypadku jedyny zakup to wygodne buty. Zakładasz dres bądź inne wygodne ubranie i ruszasz przed siebie. Nie potrzebujesz karnetu na siłownie, nie musisz z nikim się umawiać. W bieganiu można wyznaczać sobie cele i do nich dążyć np. przebiegnę dziś 15 minut bądź 2 km itd. Warto pamiętać, by rozpocząć trening biegania powoli najlepiej z interwałami, czyli maszerowanie, biegnie, maszerowanie. Polecam gorąco wskazówki, które znajdują się w tabelce: trening biegacza (http://treningbiegacza.pl/plany-treningowe/plan-treningowy-od-zera-do-60-minut-ciaglego-biegu-10-najczestszych-pytan-zadawanych-przez-poczatkujacego-biegacza)
W podtrzymaniu nowego nawyku jakim stałoby się np. bieganie dwa razy w tygodniu mogą być przydatne aplikacje do telefonów, które zmierzą czas i pokonany dystans.

Przy staraniu się o dziecko warto pamiętać, by rozpoczęta aktywność fizyczna była umiarkowana. Jeśli zaczniesz się forsować, to niestety negatywnie wpłynie to na płodność i nie przyniesie planowanego efektu.

Jeżeli zaczniesz ćwiczyć, biegać, uprawiać jakiś sport, to z czasem zobaczysz efekty. Nawet, gdy na początku wyda Ci się to niewiarygodne, to już w dość krótkim czasie zaobserwujesz, że jesteś w stanie przebiec dłużej, przejść więcej, czy zrobić kilka powtórzeń więcej niż zazwyczaj.

Dlaczego sport i aktywność fizyczna jest taka ważna?

Sport poprawia naszą kondycje, pozwala spalić kalorie, rozładowuje napięcie. Gdy starania się przedłużają, powstaje napięcie. Można być świadomym tego, że ciało jest zestresowane, albo nie. Może o tym powiedzieć nam dopiero osoba z boku np. masażysta wskazując, że szyja, ramiona są spięte. W trakcie wysiłku dotleniasz organizm, spalasz kalorie, poprawiasz jego metabolizm, uwalniasz napięcie. Poza tym to jest czas, w którym robisz coś tylko dla siebie. To jest dodatkowa wartość.

Zalety podjęcia aktywności fizycznej są widoczne dla każdej osoby, nie tylko starającej się o dziecko.

Jeśli bieganie to nie jest najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie, polecam zajęcia jogi. Tutaj jednym z dość istotnych aspektów jest praca z oddechem, relaksacja, wsłuchanie się w swoje ciało. Zajęcia takie mogą pozwolić Ci się wyciszyć. Jeśli należysz do bardziej aktywnych osób być może zajęcia pilates przypadną Ci do gustu. Gdyby okazało się, że jednak nie to warto udać się na basen. Pływanie może przynieść Ci ukojenie. Zachęcam do szukania takiej aktywności, która sprawi Ci radość.


Katarzyna Płaza-Piekarzewska - magister położnictwa. Praktykę zawodową zdobywa pracując ze "świeżo upieczonymi" rodzicami i ich dziećmi na oddziale noworodkowym w jednym ze szpitali, a wirtualnie na www.blog.zapytajpolozna.pl czytelnicy znajdują odpowiedzi na pytania związane z ciążą, porodem i macierzyństwem.

  • dr bocian
  • warsztaty
Zapisz się do newslettera
 

Najczęściej czytane:

Raport na temat płodności Polaków przeczytaj >>
9 faktów i mitów na temat ciąży przeczytaj >>
Choroby przy PCOS, które mogą rozwinąć się w przyszłości przeczytaj >>
Dlaczego mężczyźni boją się lekarzy? przeczytaj >>
Polacy pokochali Baby Shower przeczytaj >>

Polecamy:

  • Alginat
  • blog zapytaj
  • blog mow
  • ANDROFERTI
  • Hexanova
  • dla niej
Zobacz podobne artykuły:

Blaski i cienie macierzyństwa

Co się zmienia po urodzeniu dziecka?

czytaj więcej >>

Nie toleruję laktacji

Karmienie piersią. Temat ten wzbudza tyle kontrowersji, tyle emocji, tyle chęci i niechęci...

czytaj więcej >>

Potęga miłości

Nie ma słów, które są w stanie opisać moc miłości jaką się czuje każdą komórką ciała do swojego dziecka.

czytaj więcej >>